Lägg i en extra växel när du spelar ishockey

När det kommer till sportande så finns det vissa sporter som växlar mellan lugnt och högt tempo. I fotboll till exempel kan man ibland se spelare gå på planen, för att inte tala om golf där man ibland till och med använder sig av en golfbil för att ta sig mellan hålen. I sådana sporter är man dock igång under längre perioder. När det kommer till ishockey är det istället viktigt att man alltid ger allt man har. Man är nämligen bara inne på isen under några minuter i taget och då gäller det verkligen att ge allt.

Detta är ett mind-set man behöver ha inom ishockey. Man kan helt enkelt inte åka omkring och vila på isen under en match, det är för mycket som händer och allt går väldigt snabbt. Lägger man inte i den där lilla extra växeln när man är inne på isen under en viktig match så kommer man inte att bli långvarig på isen. Detta mind-set har alla våra stora svenska spelare haft. Det är bara att kolla på Youtube-videos med till exempel Peter Forsberg för att förstå detta. Forsberg var under sin tid som aktiv hockeyspelare i såväl svenska lag som i NHL alltid uppmärksam på sin omgivning, och alltid beredd att göra en perfekt passning, skjuta pucken i mål eller ge en bra tackling.

Därför är det bra att inom ishockey träna explosiv träning. Detta kan man göra genom att till exempel använda sig av tunga vikter på gymmet och köra ett fåtal repetitioner. Det är också bra att ha ett ordentligt flås så man bör träna på att springa snabbt under kortare sträckor. När man är inne på isen under match duger det helt enkelt inte att åka runt och vila på isen, det får man istället göra när man sitter inne i båset, eller efter en svettig match.